• OMX Baltic0,45%261,8
  • OMX Riga0,1%881,81
  • OMX Tallinn0,16%1 683,99
  • OMX Vilnius0,6%1 012,12
  • S&P 5000,4%5 745,37
  • DOW 300,62%42 175,11
  • Nasdaq 0,6%18 190,29
  • FTSE 1000,00%8 284,91
  • Nikkei 2252,32%39 829,56
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%103,14
  • OMX Baltic0,45%261,8
  • OMX Riga0,1%881,81
  • OMX Tallinn0,16%1 683,99
  • OMX Vilnius0,6%1 012,12
  • S&P 5000,4%5 745,37
  • DOW 300,62%42 175,11
  • Nasdaq 0,6%18 190,29
  • FTSE 1000,00%8 284,91
  • Nikkei 2252,32%39 829,56
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%103,14
  • 11.02.15, 14:39
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Lauri: Kreeka peab hakkama arukalt kulutama

Rahandusminister Maris Lauri sõnul annab euroala rahandusministrite tänane erakorraline kohtumine Brüsselis võimaluse otseallikast ära kuulata Kreeka uue valitsuse plaanid.
Maris Lauri
  • Maris Lauri Foto: Andras Kralla
Samas on see võimalus ka kreeklastele selgitada teiste riikide võimalusi ja piire, millest üle astuda ei saa.
Intervjuu Maris Lauriga enne rahandusministrite kohtumist.
Milline on Eesti seisukoht tänase rahandusministrite kohtumise eel?
Eesmärk on saada teada otseallikast, mis on kreeklaste mõtted ja plaanid. Tänased kohtumised Balti riikide ja Soome rahandusministritega näitasid, et teistel on samad küsimused - aru saada, mida Kreeka tegelikult soovib, milline on Kreeka arusaamine olukorrast, kus nad on, ja milliseid tegevusi nad välja pakuvad.
Samuti kindlasti tutvustada Kreekale, mis on teiste riikide nägemused ja võimalused. Praegu tundub ajakirjandusest, et vastuolu on suur. Tuleb loota, et arusaamised lähenevad ja et selle põhjal on ehk võimalik leida lahendusi. Kindlasti tuleb Kreekal aru saada, et on piirid, kust teised riigid ei saa üle astuda. Mingisugune laenude kustutamine ei tule kõne alla.
Kreeka on meedia vahendusel teinud mitmeid ettepanekuid. Kas on midagi kõrva jäänud, mis on mõistlik ja väärt kaalumist?
Positiivsena tuleb öelda, et Kreeka valitsuse programmis on väga palju punkte, mida juba Kreeka eelmine valitsus oleks pidanud tegema. Sellised tervitatavad sammud võitlemaks petturlusega ja tagamaks maksude tasumine. Samuti kulude kärped teatud osades - laristamist on veel päris palju. Sellist asja kindlasti ootaks. Siin olid mitmed punktid, mille puhul on väga tore, et need ette võetakse - jõudu neile! Aga teised küsimused tekitavad ainult suuri küsimärke.
Mis tekitavad küsimärke?
Need on seotud eelkõige sellega, et soovitakse päris mitmeid kulutusi tõsta. Näiteks palkasid ja pensione märkimisväärselt. Kust see raha võetakse? Kui tulude poolt on samuti plaanis kärpida, mitmed maksud ära kaotada, erastamine peatada, kuidas siis Kreeka valitsus ette kujutab tasakaalupunkti jõudmist. See tekitab kõhklust, et nad ei tule sellega toime – kuskilt peavad nad ressurssi juurde võtma.
Mida arvate argumendist, et kärbete asemel tuleb rohkem keskenduda sellele, kuidas majanduskasvu elustada – ka USA president Barack Obama on siin kreeklaste toetuseks sõna sekka öelnud.
Kärped ei ole muud kui arukas kulutamine. Nii nagu ka meil oli - võtsime maha kulutamised, mis ei olnud arukad. Sama peab tegema Kreeka. Kui nad müüvad oma kolmest valitsuse lennukist ühe maha, siis võiks irooniliselt öelda, et võinuks juba kaks müüki panna. See on kah kärpimine. Teine küsimus on see, et kui tulud on tekkinud, kuhu sa neid kulutad. Kui kulutad lihtsalt selleks, et raha laiali jagada, sellest ei teki majanduskasvu ja see ei ole väljapääs. Kärpimine võib olla väga arukas struktuurireform – ühest kohast kärpida, teises kulutusi suurendada. Tegelikult on see kulutuste ümberpaigutamine arukatesse kohtadesse. See on see, mida oodatakse Kreekast.
Mida arvate Kreeka rahandusministri ettepanekust vahetada Kreeka võlg majanduskasvuga seotud võlakirjadega?
Need majanduskasvuga seotud võlakirjad tekitavad skepsist. Ideena võib tunduda vahva, reaalsuses on terve hulk miine. Suhtun ülima skepsisega.
Kui suur on risk, et Kreeka eurolast välja kukub?
Kreeka praegune valitsus saab aru, et enamus kreeklasi tahab kuuluda eurotsooni. Loodan, et nad ei lähe selle teeni välja. Kui aga sinnapoole läheb, siis on kõik Kreeka valitsuse enda otsustada, millised valikud nad teevad. Praegu on abiprogramm olemas - selle jätkumine ja lõpuleviimine on võimalik, ehkki praegu on valitsus öelnud, et nemad seda ei taha. See oleks üks võimalus selliseid ohtlikke olukordi vältida.
Küsimus on selles, et kui Kreeka valitsus ei suuda oma kulutusi finantseerida, kui rahva hulgas tekib ebakindlus, pangajooks - siis tekivad sellised võimalused. Kuid on erinevaid mehhanisme. Võib vaadata näiteks Küprose poole, kus olukord oli vahepeal päris pime. Loodan, et Kreeka uus valitsus arvestab rahva enamuse sooviga jääda eurotsooni.
Kui suur oht oleks Kreeka lahkumine rahaliidust ülejäänud riikidele?
Kindlasti poleks see hea lahendus, tekitades teatud ebakindlust. Samas peame aru saama, et mõne aasta tagusest olukorrast oleme hoopis teise kohta jõudnud. Tagajärjed ei oleks ülejäänud Euroopa riikidele nii tõsised, kui oleksid olnud mõned aastad tagasi. Finantsturud on käitunud suhteliselt rahulikult nende spekulatsioonide juures.
Milline võiks olla tänase rahandusministrite kohtumise tulemus?
Tekib arusaamine võimalustest, soovidest ja tahtmistest. Loodetavasti tekib materjali, millega saab edasi töötada. Korraline eurogrupi kohtumine on järgmisel esmaspäeval. Võimalik, et siis jõuame mingite lahendusteni. Ma ei välista midagi. 

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 19.09.24, 13:51
Sileni vaikuseruumid liiguvad taastuvenergia abil nullheite suunas
Unikaalseid vaikuseruume tootev Silen kasutab nüüdsest vaid taastuvenergiat, kuna ettevõtte kestlikumaks muutmine annab eksporditurgudel märgatava konkurentsieelise.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele